Succes verzekerd?
Sinds 1996 hou ik mij enthousiast bezig met refractiechirurgie. Met deze vorm van oogchirurgie zijn we in staat om veel mensen blijvend van hun bril en/of contactlezen te verlossen, zodat de droom ‘wakker worden en zien’ waarheid wordt. Sindsdien heb ik duizenden ogen voorbij zien komen en weet ik inmiddels wie wel en wie niet geschikt is voor een refractiechirurgische behandeling.
De reden is bepalend
Over deze geschiktheid valt echter veel te zeggen. Het begint al met de vraag waarom mensen zich willen laten behandelen. Die reden doet er alles toe. Als iemand ervan droomt om door de regen te kunnen fietsen zonder door de natte brillenglazen gehinderd te worden, dan is dat een praktisch argument en in de praktijk meestal te realiseren. Denk hierbij ook aan het Covid-mondmasker dat voor veel brildragers uiterst ongemakkelijk is vanwege de beslagen brilglazen. Maar een golfer die op 280 meter zijn balletje wil kunnen zien vallen, stelt beslist andere eisen. Ben je een ‘verte-kijker’ of een ‘dichtbij-kijker’ en doe je dat om te hobbyen, voor je werk, om boeken te lezen of te computeren? En wat doe je in je vrije tijd? Sta je dan in de boksring of op de atletiekbaan, of is modelbouw je grote passie? Dit zijn belangrijke zaken voor ons, oogartsen, om te weten. Immers, elke verandering aan de vorm van het hoornvlies (met de ooglaser) heeft potentiële neveneffecten, waar je wel van op de hoogte moet zijn voordat je je laat behandelen. Dit geldt eveneens voor lensimplantaten ter correctie van de scherpte.
Verwachting versus resultaat
Technisch kunnen we veel en steeds betere technieken maken het mogelijk om meer mensen veilig en duurzaam te kunnen behandelen. Maar zijn we daarmee ook automatisch succesvol? Nee, want indien de behandeling niet datgene brengt wat de cliënt ervan verwacht, dan heb je het als dokter al snel verloren. De mate van succes is evenredig aan het verschil tussen resultaat en de verwachting. Als namelijk het resultaat lager is dan de verwachting, dan volgt onherroepelijk de teleurstelling. Ik noem een voorbeeld: ooit behandelde ik een dame vanwege bijziendheid. Zij zag goed van dichtbij en wazig in de verte en ze wilde per se van haar bril af. Ik achtte haar ogen daarvoor geschikt en na een succesvolle laserbehandeling zag ze fantastisch scherp in de verte. Maar tevreden was zij allerminst. Haar hobby borduren op 20 cm (!) afstand was zeer vermoeiend geworden, zo niet onmogelijk. En de verte vond zij veel te scherp! Ze zag teveel, naar haar zeggen. De laseroperatie was dus geslaagd maar de cliënt was ontevreden. Haar verwachtingen sloten niet aan bij het resultaat van de behandeling.
Persoonlijk behandeladvies
Wat ik hiermee probeer uit te leggen is dat refractiechirurgie meer is dan een technisch kunstje. Zonder uitgebreid oogheelkundig vooronderzoek, waar ook bovengenoemde zaken aan de orde komen, loop je risico’s die onvoldoende worden belicht. Op internet is het lastig selecteren waar je naar toe moet gaan voor een succesvolle behandeling en eerlijk advies. Het is immers geen ‘product’ dat je gedetailleerd kunt beschrijven en waar je de ene met de andere aanbieder kunt vergelijken. Iedereen is anders en iedereen heeft zijn of haar eigen specifieke wensen en verwachtingen. Daarbij past een aangepast behandeladvies dat precies daarbij aansluit. Zodra we zeker weten dat dat goed zit, gaat pas onze gereedschapskist open en bepalen we met welk gereedschap de klus het veiligst en duurzaam te klaren is, die ook goed aansluit bij de verwachtingen van de cliënt. Alleen dan is succes verzekerd!